Zweitse over de kracht van (food)fotografie

Through Our Eyes

Zweitse Landsheer

16 jan
2017

Fotografie is een vak apart met vele niches. En elke niche kent zijn experts. “In het begin van de digitale fotografie zeiden mensen weleens: dat kunnen we zelf wel. Maar ik wist dat ze daarop terug zouden komen. Een goede foodfoto maken zit ‘m niet in de apparatuur, maar in het neerzetten van het juiste moment.” Wij vroegen Zweitse Landsheer, één van onze foodfotografen, naar zijn visie op het vak.

Zijn passie en inzet hebben hem gebracht waar hij nu is. Zweitse fotografeert al precies veertig jaar, waarvan de laatste zeven voor ons. Toen hij zeventien jaar oud was, maakte hij de allerbeste carnavalsfoto van Den Bosch. Met het winnen van deze fotowedstrijd haalde hij de krant, waarin een bekende fotograaf uit het zuiden zijn foto zag. “Hij belde me of ik voor hem kwam werken. Daar is het mee begonnen. Zonder opleiding, maar autodidact en met behulp van een leermeester.”

Food als specialiteit

Foodfotografie is Zweitse’s specialisme. Al is dat niet altijd zo geweest. “Sinds ik hier werk fotografeer ik alleen nog maar food. Eerder heb ik van alles gedaan wat met fotografie te maken heeft, met zelfs een uitstapje naar video. Maar dat was het niet voor mij. Fotografie heeft rust, in vergelijking tot video. Tijd om na te denken. Om nog eens te kijken en eens een stapje terug te nemen. Je hebt meer invloed op het resultaat dan bij video. Je hebt de tijd om af te kaderen, te regisseren en af te stellen tot perfectie. Bovendien vind ik het geweldig om met een team van koks, culinair adviseurs en stylisten samen een team te vormen en te sparren met de opdrachtgever.”

“Max Verstappen en ik rijden bijvoorbeeld allebei in een auto. Hij rijdt alleen sneller dan ik.”

Van solist naar teamplayer

Werken in een team van fotografen geeft Zweitse ruimte zichzelf verder te specialiseren. “Ik werkte eerder als solistfotograaf, maar met een team van fotografen werken is veel leuker. Ik ben blij dat ik collega’s heb om mee te sparren. Wie past de schoen het beste? We zitten op een gezonde manier op elkaars stoel: ieder heeft zijn specialiteit, kwaliteit en voorkeuren. Max Verstappen en ik rijden bijvoorbeeld allebei in een auto. Hij rijdt alleen sneller dan ik. Maar misschien ben ik wel beter in een terreinwagen en hij op het circuit. Het is allemaal autorijden. Dat heb je ook met fotografie. Mensen zeggen vaak: ‘je bent toch fotograaf, dan kun je toch overal een goede foto van maken?’ Dat is niet zo.”

Bevroren bosvruchten
Scherpe kaders bepalen het resultaat

“Zonder meer is de richting die de opdrachtgever op wil het belangrijkst. Dit is de vraag die ik als fotograaf ga beantwoorden. Maar ik adviseer uiteraard vanuit mijn expertise. Een pannenkoek ga je écht niet van voren fotograferen, want dan houd je een streepje over. Die schiet je eerder van bovenaf. Dat soort dingen spreek je met elkaar af. Afspraken zijn sowieso ontzettend belangrijk. Het eindresultaat ligt niet aan de apparatuur of materialen, maar aan de voorbereiding. Dit zorgt niet alleen voor beter werk, maar is ook financieel gezien aantrekkelijker. Zo kun je als opdrachtgever flink wat geld besparen.”

“Scherpe kaders bepalen niet alleen de kwaliteit van de beelden, maar ook de budgetbewaking.”

De perfecte foodfoto

Waar voldoet Zweitse zijn ideale foodfoto aan? Het antwoord laat je watertanden: “Een foodfoto is subliem wanneer je er als het ware in wilt kruipen. Alsof je zelf onderdeel bent van het beeld. Ik kies graag een hoek waardoor ik écht in het onderwerp duik. Bijvoorbeeld een broodje hamburger, waar de saus zorgvuldig met een injectienaald tussen het vlees en het broodje is gespoten zodat het er mooi tussenuit loopt. Zo smakelijk vastgelegd dat je de burger wilt pakken.” Wat is dan zijn favoriete foto? Dat vindt hij lastig. “Ik hou van beelden vol eenvoud. Maar fotografie is zo ontzettend tijdsgebonden en vluchtig geworden door smartphones en social media. De trends volgen elkaar steeds sneller op. Wat ik een leuke ontwikkeling vind, overigens.”

De 3 kreeften

“Kijk, dát vind ik nou gaaf! Zo eenvoudig. Maar misschien bekijk ik dat over een aantal maanden compleet anders.”

“Het moment is voorbij wanneer ik op het knopje druk.”

De kracht van het moment

“Nu heb je geheugenchips, maar vroeger waren dat fotorolletjes. In het begin van mijn carrière ging ik op een dag op pad zonder rolletje in mijn camera. Ik had ontzettend mooie momenten beleefd, maar niets vastgelegd. Toch maakte me dat niets uit: ik had mooie dingen gezien en was lekker bezig geweest. Het moment is voorbij wanneer ik op het knopje druk. Ik had alleen geen resultaat.”

Consument of professional

“Voor consumenten fotografeer je anders dan voor professionals. Wanneer je consumentgericht te werk gaat wil je dat de kijker honger krijgt. Voor de professionele tak fotografeer ik graag op een gestileerde manier met een twist, zodat de opdrachtgever zich kan onderscheiden. Op locatie, in de keuken van een restaurant bijvoorbeeld. Dat zet direct de juiste sfeer neer. Het soort pannen is anders dan die waar de gemiddelde huisman of –vrouw in kookt, de branders zijn drie keer zo groot: het zorgt voor de juiste context. Anders klopt het gewoon niet.”

“Een mooie opdracht uit de professionele tak van de foodindustrie zijn de inspiratieboeken van Van Hoeckel. Twee keer per jaar maken wij met een team een receptenboek met gerechten van laagdrempelige makelarij. Met als doel: koks in zorginstellingen te inspireren om eens wat anders dan een stukje vlees, hoopje aardappelen en een paar boontjes op tafel te zetten. Geen gerechten die een gigantisch werk met zich meebrengen, maar kleine, leuke aanpassingen die het eten aantrekkelijker maken voor de mensen die het eten.”

Van Hoeckel
Gemaakte waarheid

“Zo is Sligro ZiN ook een apart project binnen de horecasector. Rare, vreemde beelden die we in nauwe samenwerking met artdirectors hebben neergezet. Zo is er de ‘gehaktfoto’: een perfect voorbeeld van het samenspel tussen fotografie en beeldbewerking. We hebben het gehakt net zo lang uitgerafeld zodat er een breinaald doorheen kon. Die heb ik er ook echt doorheen gestoken, maar om het écht te laten lijken alsof het blokje gehakt is gebreid, is goede beeldbewerking nodig. Of de zwaardvis met drie rode ponen aan zijn bek bijvoorbeeld. Om het eindresultaat levendig te krijgen in plaats van doods, hebben we het oog van een levende vis gefotografeerd om via beeldbewerking leven in de foto te krijgen.”

Gehakt

Wil jij meer weten over foodfotografie? Neem dan contact met ons op.

Related Posts